söndag 13 december 2009

Knäckkok

Igår kokade jag knäck. Det var på uppmaning av Ebba, brorsdottern. Hon har två lösa tänder som hon gärna vill bli av med... Receptet är taget ur "Vår kokbok" och stektermometern är ett ovärderligt hjälpmedel. Men om du ska köpa en termometer, se till att det är en som går upp till mer än 120 grader. De flesta stannar nämligen där.





Vår kokboks knäck ca 75 st
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
50 g skalad, hackad mandel

Koka socker, sirap och vispgrädde i en vid, tjockbottnad gryta tills massan har nått 125 grader, alt. tills den klarar kulprovet (massan går att rulla till en kula efter att man tagit lite på en tesked och doppat i kallt vatten). Tillsätt mandeln. Häll upp i knäckformar med hjälp av två skedar.

Mina egna tillägg: Förutom vanlig knäck brukar jag göra ingefärsknäck. Tillsätt ca 1 msk mald ingefära tillsammans med mandel. Ibland gör jag polkaknäck. Då byter jag ut mandeln mot krossade polkagrisar (Cloettas är bäst) och droppar i ca 5 droppar pepparmyntsolja. Till sist ett tips jag läste någonstans nyligen och testade med gott resultat igår. Pensla plåten du ställer upp knäckformarna på med lite olja så står formarna stilla medan du häller upp knäcken.

Tillägg 14/12: Läste tips om att använda krossad turkisk peppar istället för mandel. Ca 15 karameller per sats knäck. Det vattnas i munnen på mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar