tisdag 15 december 2009

Decemberbröd ur tidningen Lantliv

Min familj är en sådan där modern, stor familj med äkta makar och sambos, flickvänner och pojkvänner, f.d. makar, egna barn och partners barn, egna föräldrar och andras föräldrar. För att minska farandet fram och tillbaka på julafton har vi i många år samlats 4:e advent för en gemensam julknytisfest. Vi brukar vara sådär 20-30 personer. Jag är oftast ansvarig för bröd och ost. Förra året bakade jag ett otroligt gott och enkelt bröd som jag hittade i tidningen Lantliv, nr 12 2008, Decemberbröd (jag uteslöt faktiskt linfröna...).

Decemberbröd (1 stort bröd)
1 L filmjölk
1,5 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
1 tsk salt
7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
3 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl russin
1/2 dl torkade, klippta/hackade aprikoser
1 dl hela hasselnötter
1/2 dl valnötter





Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda filmjölk, bikarbonat, sirap och salt i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser och blanda. Smörj en 1,5 eller 2 L brödform eller lägg bakplåtspapper i botten. Häll smeten i formen och strö över lite vetemjöl. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 60 min, sänk därefter värmen till 175 grader och grädda ytterligare ca 30 min. Täck brödet med folie om det riskerar att brännas på toppen. Känn med sticka så det känns torrt. Låt brödet vila 5 timmar i formen. Ät och njut.

P.S. Tomtebesök är också ett stående inslag på julfesten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar