tisdag 18 maj 2010

Projekt perennrabatt del 1


Längst ner i min lååånga trädgård finns mitt dåliga samvete. Eller det som länge varit mitt dåliga samvete. Först var det köksträdgård. Jag odlade pumpor. Avkastningen blev sådär. Totalt 4 pumpor på 12 plantor. Spelade ingen roll hur mycket jag vattnade, gödslade och fjäskade. Det var för mörkt.

Nästa plan var en perennrabatt med skuggväxter. Precis påbörjat när grannarna på var sida sågade ner de träd som skuggat min rabatt. Nåja, egentligen en fördel. Nu kunde jag plantera i stort sett vilka växter jag ville så perennrabattplanen kvarstod. Fast det har mest varit en plats där ogräset frodas. Förra året började jag ta tag i det hela på riktigt och la sten framför komposten och grävde ur och sådde en cirkel med gräs. I år är det rabatternas och växternas tur.

Del 1 var den minsta och lättaste delen. En liten halvcirkel mellan gräsgångarna som korsar området. Jag planterade stjärnflocka, astilbe och fänrikshjärta och grävde ner en kruka. Tanken är att fänrikshjärtat ska "rinna" ut ur krukan. Någon gång. Det lär dröja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar