lördag 8 maj 2010

Säsongens marmelad och dryck

Rabarberna håller som vanligt på att växa mig över huvudet så idag plockade jag ett gäng för att koka rabarberdricka. Jag lyckades plocka lite för mycket. Vad gör man då? Jag bestämde mig för att koka marmelad. Vad passar ihop med rabarber då? Kanel är gott. Och hasselnötter. Jag testar. Kan inte bli mer än misslyckat. Men det blev riktigt lyckat. En god marmelad.

Rabarberdricka
1 kg oskalade rabarber
1 vaniljstång
1,75 L vatten
2 dl socker
citronsaft

Skölj rabarbern och dela i småbitar. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg rabarber och vaniljstång/frön i en gryta. Häll över vattnet och koka i 10 minuter. Sila av i silduk och låt droppa i ca 20 minuter. Tillsätt sedan socker och citronsaft till önskad smak. Häll upp på flaskor, låt svalna och njut av den färdiga drycken.

Karolinas rabarber- och hasselnötsmarmelad (ca 3 dl)
500 g rabarber
3 kanelstänger
150 g socker
0,5 dl hasselnötter
1-1,5 tsk röd melatin

Skala och dela rabarbern. Låt koka i lite vatten tillsammans med kanelstängerna i 5 minuter. Tillsätt sockret och låt koka ytterligare 2 minuter. Grovhacka hasselnötterna. Tillsätt hasselnötter och melatin utrört i en matsked strösocker. Låt koka ytterligare 2 minuter. Dra av från plattan och konservera ev. med 0,5 tsk Atamon. Häll upp i rena burkar sköljda i Atamon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar