måndag 23 maj 2011

Doftkorg



Vilken underbar dag! Sol och ledighet, kan det bli bättre? Jag tillbringade den självklart i trädgården. Lukade alla rabatterna och planterade om växter. Tomaterna kompar med basilikor, gurkorna ståtar i stor kruka och mina Medelhavsträd har fått ny jord runt fötterna.


Förra sommaren var jag i Portugal en vecka och med hem i handbagaget följde två doftpelargonsticklingar. De hade mängder med doftpelargoner i rabatterna där. Båda sticklingarna tog sig och nu är de två femtedelar av en "doftkorg". Där finns även en lavendel, starkt doftande kanelbasilika och en brokbladig äppelmynta. Korgen ska stå i det blivande Medelhavshörnet, på lagom avstånd så jag kan stryka bladen och känna de underbara dofterna när jag ligger och solar i sommar.


Ja, ja, det där med sola lär inte ske speciellt ofta. Jag har så svårt att bara vara i trädgården. Finns alldeles för mycket att plocka med. Men jag kan gå och dofta korgen så snart jag behöver ta en paus.

2 kommentarer:

  1. Låter helt underbart!

    Kramar från Anna, Sune och Tyson

    SvaraRadera
  2. Den kommer att bli jättehärlig. Ännu ser den lite fjantig ut. Hälsa herrarna! :)

    SvaraRadera