söndag 2 december 2012

Lucka 2

2012 var ett äppelår. Aldrig tidigare har mitt äppelträds grenar varit så tunga av frukt. Och aldrig tidigare har jag tagit vara på så lite äpplen. *suck* Men det fanns en plan. Att koka "Äppelgodis" efter ett trevligt recept jag hittade under en av de få stunder då jag faktiskt trodde jag skulle hinna ta hand om några kg frukt. Jag hann inte. Så det mesta hamnade i hästarnas magar -inte för att de misstyckt- och några fina har stått kvar i en korg intill husväggen. För en dag skulle jag... De har hållit riktigt bra. Tills i förrgår då det blev kallt på riktigt. Men receptet skulle ändå testas och när de sålde Ingrid Marie från Österlen för 10 kr kg slog jag till. Idag kokades äppelgodis. Det blev som en blandning mellan marmelad och gele. Tydlig äppelsmak med lite annorlunda konsistens. Ganska lätt att göra och smaskens till pepparkaka med äldelost. En trevlig glöggpartypresent. Behöver jag tillägga att fotograferad pepparkaka hamnade i min mage efter modelljobbet var över?

Receptet hittade jag på ICAs sidor, här, men eftersom jag inte hade tillräckligt mycket strösocker hemma bytte jag ut 2 dl strösocker mot lika mycket muscavadosocker. Man behövde inte koka äpplena i 30-40 minuter heller. 20 minuter så var de mjuka och mosiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar