måndag 24 december 2012

Lucka 24 GOD JUL!

Dagen före julafton för några år sedan ringde det på min dörr. En granne stod utanför med ett ljus i handen. Han sa "Detta är fredens låga. Låt den brinna hela julen och sprid den." Jag placerade det i lyktan på trappan och lågan brann fram till trettondagen. Sedan dess brinner lågan i lyktan på min trapp varje jul. För fred och frid.

Innan friden sänkte sig över mitt lilla hus igår gjorde jag Chokladtryffel med lakrits. Som vanligt gick jag in på min blogg för att hitta receptet. Inlägget länkade till ICA, där originalreceptet finns ...FANNS??? Panik. ICA hade tagit bort receptet. Inte hittade jag det när jag sökte lite snabbt på nätet heller. Men vänta, hur var det nu? Visst var det en utskrift av precis det receptet jag hittade när jag städade bland alla mina papper för någon månad sedan? Det där pappret som var fullklottrat med annat och som jag inte slängde bara för att det var lite kul. Recept, inköpslista och anteckningar från ett telefonmöte för jobbets räkning från december 2009. Jo, det var precis det receptet. Jag hittade pappret och nu är receptet här för att stanna. Jag tänker inte ta bort det. Däremot kommer jag att fortsätta göra de här supergoda tryfflarna varje jul.

Chokladtryffel med salmiak (ca 40 st)
1/2 vaniljstång
1 dl flytande honung
1 dl grädde
250 g mörk choklad
50 g smör
2 rullar Lakrisal
Lakritsströssel

Mortla Lakrisalen fint. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna i en gryta. Häll i honung, grädde och lägg i vaniljstången. Koka upp, ta från värmen och rör ner chokladen så den smälter. Rör sedan ner smöret lite i taget. Tillsätt till sist Lakrisalsalpulvret. Häll upp i en form klädd med smörpapper (en vanlig brödform brukar vara lagom). Ställ svalt att stelna. När tryffeln stelnat, ta lagom klickar med en sked, vänd i lakritsströssel och rulla till bollar. Vill man kan man vända bollarna ytterligare i lakritsströsslet.

4 kommentarer:

  1. God Fortsättning Karolina! Ditt hus är så FINT! En sann inspiration nu när jag ska inreda vårt sommarhus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och detsamma! Du får komma hit på studiebesök och se det i verkligheten. :)

      Radera