måndag 22 juli 2013

Semesterns sista pyssel

Om man är på Olsegården i Tvååker och dömer dressyr en sommarsöndag och klassen är slut vid två, då bara måste man ta en tur om Tvååkers IFs loppis på hemvägen. Bara en fotbollsplan bort ligger den, min absoluta favoritloppis. Jag har fyndat hur mycket som helst där. Förra året köpte jag en byrå för 40 kr som nu är en del av mitt kontor. Samtidigt inhandlades gamla udda koppar och fat som skulle pysslas till kakfat. De har stått i ett skåp sedan dess. Igår körde jag en snabbrunda. Först in i garaget där alla krukor finns. Fem kronor styck om ingenting annat är specificerat. Jag hittade två jättefina. Runda, höga, vita med en brun rand i botten. Nästa fynd var i den stora lokalen. Två djupa tallrikar/kompottskålar med rosenmönster. De skulle bli fina på fot. Jag började skanna bordet med pryttlar. Bingo! Två små vita ljusstakar. Perfekta. Avslutningsvis tog jag en titt i korgarna med gosedjur och hade tur där med. En röd drake som en gång tillhört Julia följde med hem till vovven. Total kostnad blev 35 kronor. Rufus blev överlycklig och avlägsnade omgående tvättrådet och beviset på att Julia var den ursprungliga ägaren. Han gör så. Sliter bort tvättråd det första han gör på en ny leksak. Sedan plockade jag fram limmet, de där kopparna och faten från förra året och började skapa. Resultatet blev ett våningsfat, två små kakfat på fot och två skålar på fot. Alla som gjorda för en sommarfika i trädgården.

2 kommentarer:

  1. Så fint det blev! :) Bra tips där med ljusstakar och fat.

    Jag har också blivit sugen på olika kaffekoppar. Var på semester på Höga Kusten och där fanns ett fik med udda koppar, hur fint som helst! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är charmigt med vackra koppar och fat. Jag brukar köpa udda fat och ha som blomfat med. Blir jättesöta till terrakottakrukor. Jag behöver uppdatera mina glas. Funderar på ett gäng udda från loppisen i Tvååker.

      Radera