söndag 10 november 2013

Kalljästa frallor

Bilden är lånad från Kronjäst.
Igår var det fest med ridklubben. Årets klubbmästare skulle prisas och efter själva ceremonin firade vi med kräftor och tillbehör. Allt var bara så otroligt gott! Ostpajerna och ostlådan, den hemmagjorda majonäsen, det hembakade knäckebrödet och den söta avslutningen -klassisk kladdkaka och citroncheesecake. Värdinnan, kreativa Anne, hade dessutom skapat en dukning som hade gjort sig på vilken Nobelfest som helst. Så vackert! Jag hade lovat att baka bröd. Lite korkat med tanke på att jag både fredag och lördag varit upptagen med att åka långt och provrida hästar. Jag visste att allt som hanns med mellan häst och fest var en snabb dusch. På sin höjd. Men problem är till för att lösas. Kalljästa bullar har jag visserligen aldrig testat tidigare men detta var nog ett perfekt tillfälle. Jag googlade, hittade ett recept som verkade smidigt och skred till verket. Enda lilla oron var att den här degen skulle få kalljäsa bra mycket längre än över en natt. Skulle det fungera? Svaret är ett stort JA! Jag rörde ihop degen på 5 minuter vid 22-tiden fredag kväll och bakade ut bullarna lördag kl. 17.30. Det hade gått lika bra att baka ut dem lördag morgon (om man vill och hinner alltså) och jag rekommenderar verkligen att göra det. Nybakat till frukost är ju så lyxigt. Eftersom jag modifierade receptet något kommer min version här:

Kalljästa frallor (ca 24 st men man kan med fördel halvera receptet)
50 g jäst
10 dl kallt vatten
2 msk olivolja
2 msk honung
2-4 tsk salt
8 dl rågsikt
14-16 dl vetemjöl

Rör ut jästen i lite av vattnet. Häll i resten av vattnet, olivoljan, honungen och saltet. Rör så det blir en någorlunda jämn blandning. Tillsätt mjölet, , rågsikten först, lite i taget tills degen släpper från bunkens kanter. Täck bunken med en bakduk och ställ in i kylskåpet. När det är dags att baka ut, sätt ugnen på 225 grader. Klä en djup plåt med bakplåtspapper. Häll över degen och tryck ut den jämnt i plåten. Strö över lite vetemjöl. Skär skåror i degen så det blir 24 stycken brytbullar. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter.

27 jan 2014: Nu har jag bakat frallorna några gånger och har dessutom fått återkoppling från andra som gjort dem. Jag tycker de vinner på lite extra salt, fast då är jag förtjust i att salta lite extra på det mesta. Det går heller inte åt så mycket mjöl som ursprungsreceptet säger men följ beskrivningen så blir det bra.

2 kommentarer:

  1. De var ju hur goda som helst. Tack Karolina för receptet. Nu får jag se till att testa själv vid lämpligt tillfälle./Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blev bättre än väntat och är så lätta att göra så man borde baka dem minst varje helg.

      Radera