måndag 16 december 2013

Lucka 16 -Juldoft


Tidsåtgång 5 minuter

Så länge jag kan minnas har det funnits en apelsin med nejlikor hemma hos mig. Som liten brukade mamma be mig göra den. Jag gissar att det var praktiskt. Mamma var julstressad och hade inte tid med mig. Jag satt stilla och lugnt och koncentrerade mig på uppgiften en stund. När jag hade fyllt apelsinen med nejlikor band mamma ett rött sidenband runt den och hängde upp den i en dörröppning. Där hängde den sedan hela julen. Traditionen har hängt med till mitt eget hem. Apelsinen doftar jul.

Den är hur enkel som helst att göra. Ta en apelsin. Knyt ett fint snöre eller band runt på samma sätt som man sätter snöre på en paket. Toppa med en rosett eller, om du vill hänga upp apelsinen, knyt en knut vid basen och en knut lite högre upp så det bildas en ögla. Då kan man knyta en rosett runt bandet vid basen istället. Tryck sedan in hela nejlikor genom apelsinskalet i valfritt mönster. Man måste inte göra ränder, man kan göra precis vilka mönster man vill. Hjärtan t.ex. eller stjärnor, eller varför inte skriva God Jul?

Lite extra info om krukorna. Det är två såkrukor som jag köpte för många år sedan. Eftersom de är lite högre passar de väldigt bra till luktärter, som gärna vill gräva ner rötterna djupt. Nu är de fyllda med lekakulor och täckta med ett lager mossa. Sedan kan man toppa med vad man vill. Man kan även lägga ner en blöt oasis under mossan och sticka ner snittblommor om man vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar